رقص در غبار

 

رقص در غبار

نظر پسر جوانی است که در مینی بوس با ریحانه آشنا میشود و این آشنایی منجر به ازدواج این دو میشود ولی حرفهایی پشت سر مادر ریحانه وجود دارد که منجر به جدایی بین این دو می شود ولی نظر قصد دارد به هر ترتیب که شده مهریه ریحانه را به او بدهد و برای این کار مجبور میشود به بیابان برود و مارگیری کند البته همراه پیر مردی عبوس !

این خلاصه داستان اولین فیلم سینمایی ساخته اصغر فرهادی است که تازگی ها دیدم و همانطور که احتمالش میرفت فیلمی بسیار جذاب بود و با وجود اینکه در سالهایی ساخته شد که سینما پر از فیلم های دختر پسری بود و در ابتدا هم این فیلم این گونه به نظر میرسد ولی سریع مسیر خود را عوض میکند و به یک فیلم اجتماعی فوق العاده گیرا بدل می شود . همانند دو فیلم بعدی این سینماگر جوان یعنی شهر زیبا و چهارشنبه سوری !

اول بار در شماره ویژه جشنواره فجر مجله فیلم عکسی از فرامرز قریبیان با گریمی متفاوت و جالب توجه دیدم که مربوط بود به فیلم رقص در غبار که فیلم اول اصغر فرهادی کارگردان مجموعه تلویزیونی شاخص داستان یک شهر ! و جالب تر اینکه فرامرز قریبیان که این اواخر کم کار و گزیده کار شده ، در فیلم  اول یک کارگردان بازی کرده است ولی با دیدن این فیلم دیدم که وی یکی از بهترین بازی هایش را در این فیلم به نمایش گذاشته است نقشی که همانند نقشی است که  فرامرز قریبیان در ساخته بعدی اصغر فرهادی یعنی شهر زیبا ارائه کرده است .

بازیگر نقش نظر یوسف خداپرست است که به زیبایی نقش خودش را ایفا کرده است و بازیگر نقش ریحانه باران کوثری است که در این فیلم با دیگر نقشهایش تفاوت بارزی دارد و البته  بارن کوثری در این فیلم هنوز چندان معروف نشده است و همچنان به عنوان دختر رخشان بنی اعتماد و جهانگیر کوثری شناخته میشود ولی از همین فیلم هم مشخص است که توانایی مطرح شدن بیشتر را خواهد داشت .

هرچند فیلم های اصغر فرهادی همواره فیلم های تلخ اجتماعی هستند ولی همیشه ارزش دیدن دارند چرا که واقعیت های پیدا و پنهان جامعه را نشان میدهد و این در این دوره که همه در حال ساخت فیلم های ساده و بی اندیشه هستند بسیار ارزشمند است . و من همچنان منتظر دیدن فیلم چهارم اصغر فرهادی هستم .